Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider
Strona główna Aktualności Najnowsze Vattenfall Niemcy - studium przypadku wdrożenia sieci TETRA

Vattenfall Niemcy – studium przypadku wdrożenia sieci TETRA

Vattenfal-Niemcy-system-lacznosci-tetra-podczas-pracy-small.jpg

Vattenfall to wiodący w Europie dostawca energii elektrycznej, zaopatrujący w prąd miliony klientów.  W roku 2005 Vattenfall Niemcy wdrożył systemu TETRA Dimetra IP w Berlinie i Hamburgu. Dzięki korzyściom związanym z wyborem cyfrowego standardu TETRA, Vattenfall był w stanie znacznie obniżyć koszty własne oraz usprawnić funkcjonowanie swojej sieci energetycznej.

Wyzwanie

Gdy Vattenfall wkraczał na niemiecki rynek jako dostawca energii, obrał sobie za cel podniesienie standardu usług i bezpieczeństwa. Chodziło między innymi o ograniczenie przerw w dostawach energii. Aby to osiągnąć, firma postanowiła skupić się na dwóch aspektach swojej działalności.

Po pierwsze, Vattenfall szukał bardziej efektywnych metod zarządzania pracownikami, tak, aby mogli oni szybciej reagować na awarie pojawiające się w sieci energetycznej. Do tego potrzebny był system łączności z mechanizmami awaryjnymi zapobiegającymi wyłączeniu z użytku całej sieci. Wcześniej firma wykorzystywała w tym celu publiczne sieci komórkowe, lecz one nie posiadały takich mechanizmów i przestawały działać po przerwie w dostawie prądu.

Po drugie, firma pragnęła szybciej znajdować i usuwać usterki w sieci rozdzielczej średniego napięcia. Do tej pory pracownicy musieli jechać do stacji transformatorowej i naprawiać usterkę na miejscu. Vattenfall poszukiwał sposobu na zautomatyzowanie tych stacji, tak, aby usterki można było diagnozować i usuwać zdalnie z centrum kontroli sieci.

Rozwiązanie

Pod koniec 2005 roku Vattenfall ogłosił przetarg na budowę sieci TETRA. Zwycięzcą została Motorola, która rozpoczęła budowę dwóch sieci radiowych TETRA: w Berlinie i Hamburgu. Zbudowano je w oparciu o platformę TETRA Dimetra IP.  W początkowej fazie, od końca 2005 do końca 2006 roku Vattenfall wykorzystywał je wyłącznie do łączności pomiędzy pracownikami. W tym czasie oba systemy posiadały po 10 stacji bazowych w obu miastach. W późniejszym okresie liczbę stacji zwiększono do 20 w Berlinie i 16 w Hamburgu. Jednocześnie Vattenfall wyposażył stacje transformatorowe w systemy transmisji danych TETRA umożliwiające zdalną kontrolę i diagnostykę. Funkcja telefonii dupleksowej pozwoliła pracownikom terenowym porozumiewać się ze sobą niemal tak samo, jak przez telefony komórkowe.

Vattenfall-Europe-Hamburg-Control-room-mid-barco.jpg

Korzyści

System TETRA Motoroli gwarantuje, że Vattenfall będzie mógł porozumiewać ze swoimi technikami nawet, gdy w wyniku poważnych katastrof zawiodą publiczne sieci komórkowe i kablowe. Taką pewność daje nadmiarowa infrastruktura systemu. Co więcej, uwierzytelnianie w systemie TETRA zapobiega zalogowaniu się do niego obcych terminali. Tylko terminale z odpowiednim kluczem kryptograficznym mogą pracować w sieci. Poza zapewnianiem bezpieczeństwa, system TETRA spełnia również drugie wymaganie Vatenfalla – daje możliwość zdalnego monitorowania i kontrolowania sieci średniego napięcia w czasie rzeczywistym. Głównym powodem, dla którego Vattenfall wybrał system TETRA, były jednak kwestie ekonomiczne: niskie koszty operacyjne i wysoka trwałość poszczególnych komponentów.

 

Przekształcenie istniejących sieci średniego napięcia w „smart grid”

Głównym powodem, dla którego Vattenfall wybrał system TETRA, były jednak kwestie ekonomiczne: niskie koszty operacyjne i wysoka trwałość poszczególnych komponentów.

W kolejnych dziesięciu latach Vattenfall będzie inwestował w utrzymanie i dalszą rozbudowę sieci rozdzielczych, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo i jakość usług w Berlinie i Hamburgu.

Co więcej, technologia TETRA będzie istotnym elementem w przekształcaniu sieci rozdzielczych w tzw. „smart grid” – inteligentne systemy elektroenergetyczne. Obecnie dominującym elementem sieci energetycznych są wielkie, scentralizowane elektrownie. Dąży się jednak do tworzenia mniejszych zdecentralizowanych elektrowni, bezpośrednio zaopatrujących w energię sieci nisko- lub średnionapięciowe. Jest to znacznie bardziej złożona struktura, szczególnie w kwestii zarządzania obciążeniem i utrzymywania stabilności sieci. Inteligentne sieci energetyczne rozkładają obciążenie dzięki użyciu automatycznej kontroli i sterowaniu urządzeniami pobierającymi, bądź wytwarzającymi energię. Vattenfall dąży do zwiększenia liczby stacji bazowych TETRA w Berlinie i Hamburgu do ponad 30, aby nadal poprawiać pokrycie zasięgiem obszaru swoich sieci rozdzielczych, w odpowiedzi na rosnące potrzeby.

Matthias-Wittig-Vattenfall-Germany.jpgMatthias Wittig, szef Zarządzania Projektami i Strategii Sieci TETRA w Vattenfall Distribution, mówi o doświadczeniach firmy związanych z TETRĄ i dalszej modernizacji sieci rozdzielczych.

Pracownicy Vattenfalla wykorzystują system TETRA do łączności od 2005 roku i do przesyłania danych od 2006 roku. Jaka jest Pańska ocena ostatnich pięciu lat? Czy jest Pan zadowolony z decyzji, aby zainwestować w system TETRA?

Nasza firma ogromnie skorzystała na systemie TETRA. Zawsze okazywał się on wiarygodną platformą łączności i zapewniał solidną podstawę dla automatyzacji sieci średniego napięcia. Od czasu, jak wdrożyliśmy system TETRA, byliśmy w stanie zredukować czas przerw w dostawie energii o połowę – ta liczba mówi sama za siebie.

Czy przełączenie z systemu analogowego na cyfrowy przysporzyło jakichkolwiek problemów?

Nie, przejście przebiegło bardzo gładko. Współpraca naszych techników z pracownikami Motoroli była bardzo dobra. Dzięki podejściu zorientowanemu na osiągnięcie celu, byliśmy w stanie uruchomić nowe sieci TETRA w przeciągu zaledwie kilku tygodni – o czasie i w ramach zakładanego budżetu. Później były kolejne rozbudowy sieci TETRA, lecz nie mieliśmy z tym żadnych większych trudności. Czytaj: Motorola Solutions zmodernizuje i rozbuduje sieć TETRA spółki Vattenfall w Niemczech

Czy Pańscy pracownicy mieli trudności w radzeniu sobie z nowym systemem TETRA?

Motorola TETRA MTP850Przeciwnie, otrzymaliśmy dużo pozytywnych opinii od naszego personelu. Nowe, cyfrowe radiotelefony są łatwe i intuicyjne w użytkowaniu. Są także dużo mniejsze i lżejsze od poprzednio stosowanych, analogowych i znacznie wygodniejsze do noszenia. Co więcej, radiotelefony te oferują szeroki zakres funkcji ułatwiających naszym pracownikom codzienną pracę. Szczególnie popularne funkcje to dowolnie programowalne przyciski szybkiego wybierania, książka telefoniczna i funkcja wywoływania grupowego, które nie było dostępne w radiotelefonach analogowych. Jakość łączności głosowej znacznie się poprawiła, jako że nowa technologia filtruje szumy tła. To pozwala naszym pracownikom porozumiewać się nawet w głośnym otoczeniu.

Czy potrafi sobie Pan wyobrazić codzienną sytuację, w której nie można byłoby się obejść bez zalet systemu TETRA?

Ponad wszystko, odnosimy korzyści z możliwości zdalnego monitorowania i sterowania siecią średniego napięcia, jakie daje nam ten system. Sieć TETRA raportuje nam wszelkie usterki na bieżąco, więc nasi technicy w centrum kontroli są w stanie natychmiastowo podjąć działanie. Mogą zarówno centralnie przywrócić dostawę prądu dzięki zdalnemu sterowaniu, lub zlokalizować uszkodzoną linię i obejść ją alternatywnym połączeniem. To oznacza, że możemy utrzymywać przerwy w dostawach prądu na minimalnym poziomie. W przyszłości będziemy nawet w stanie zarządzać źródłem energii z naszego centrum kontroli.

Może Pan wyjaśnić to bardziej szczegółowo?

W sektorze istnieje trend w kierunku zdecentralizowanego wytwarzania energii. W przyszłości, mniejsze i większe ilości energii będą dostarczane bezpośrednio do sieci średniego i niskiego napięcia z różnorodnych źródeł. Wykorzystując system TETRA, jesteśmy w stanie zarządzać tymi procesami tak, aby sieci energetyczne nie ulegały awariom w wyniku przeciążenia, podczas gdy przez większość czasu są ledwie używane. Inteligentne sieci elektroenergetyczne, znane szerzej jako „smart grids”, mogą dokonywać predykcji, co do dostaw i zużycia energii, przechowywać nadmiarową energię i dostosowywać jej rozdział. Używamy tej technologii, wciąż optymalizując bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla naszych klientów w Hamburgu i Berlinie.

Jaki przejście na system cyfrowy wpłynęło na wasz biznes?

TETRA to bardzo przyszłościowa technologia. Po pierwsze, poszczególne komponenty tego cyfrowego systemu radiowego są trwałe i odporne. Po drugie, sieć jest elastycznie skalowalna, więc możemy ją rozszerzać do naszych potrzeb. Ponadto, znacznie zredukowaliśmy nasze koszty w zakresie utrzymania i serwisowania, ponieważ technologicznie przestarzały analogowy system był bardzo drogi w użytkowaniu.

Źródło: www.motorolasolutions.com

Powyższy tekst jest tłumaczeniem 2010-Vattenfall-Germany-Motorola-TETRA-Case-Study.pdf

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

RadioPartners z kontraktem na serwis policyjnego systemu TETRA w Łodzi

Firma RadioPartners będzie serwisować system radiowy TETRA należący do łódzkiej Policji.

Mauritius Metro wdraża sieć TETRA od Sepury

Firma Consort Digital, partner Sepury, wdrożył kompletny system radiokomunikacyjny TETRA na wyspie Mauritius.

Trzy chińskie miasta wdrażają łączność radiową TETRA Airbusa dla swoich linii metra

Trzy nowe chińskie miasta wdrażają bezpieczną łączność radiową TETRA firmy Airbusa dla swoich linii metra.

Stacja bazowa TETRA Hytera DIB-R5 przeszła próbę ogniową

Stacja bazowa systemu łączności TETRA firmy Hytera o nazwie DIB-R5 przeszła 90-minutową próbę ogniową
Pytania? Zadzwoń