Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider

Technika

 

Architektura systemu i interfejs radiowy.


Standard TETRA został zaprojektowany w sposób, który umożliwia efektywne przesyłanie w kanale radiowym zarówno sygnałów mowy jaki i danych, w trybie połączeniowym, a także w trybie pakietowym. Istotnym wymaganiem stawianym projektantom była także możliwość współpracy systemów eksploatowanych przez różnych operatorów.

Architekturę ogólną przykładowego systemu TETRA pokazano na rysunku poniżej.

Można w niej wyróżnić część komutacyjno-sieciową, stacje bazowe i terminale. W części komutacyjno-sieciowej znajdują się centrale główne i lokalne. Centrale lokalne są podporządkowane centralom głównym pełniąc rolę pośrednią pomiędzy koncentratorami wyniesionymi nowoczesnych central elektronicznych w telefonii stałej, a sterownikami stacji bazowych w systemie GSM. W części komutacyjno-sieciowej znajduje się jeszcze moduł rejestracji użytkowników oraz centrum eksploatacji i utrzymania sieci. W tej części znajduje się zespół modułów pośredniczących, umożliwiających współpracę systemu z sieciami zewnętrznymi takimi jak: publiczna telefoniczna sieć stała, sieci ISDN, sieci pakietowej transmisji danych itp. Do central lokalnych dołączone są stacje bazowe.

 

W systemie TETRA wyróżniamy dwa typy terminali: terminale radiowe oraz terminale stałe, obsługiwane typowo przez dyspozytora systemu. Podobnie jak to ma miejsce w systemach telefonii komórkowej, terminale radiowe mogą spełniać tylko najprostsze funkcje pozwalające na transmisję sygnałów mowy, ale mogą umożliwiać także połączenie z urządzeniami transmisji danych oraz inne usługi. Sieć TETRA poprzez sieci tranzytowe może być połączona także z sieciami TETRA innych operatorów. W omawianym standardzie zdefiniowano szereg interfejsów. Jest wśród nich interfejs radiowy V+D (ang. Voice+Data), w dwóch wersjach: do pracy w kanale prywatnym (styk I1) oraz do pracy w kanale otwartym (styk I6), a także styk z terminalami stałymi (styk I2). Oprócz tego, zdefiniowano również styk PEI (ang. Peripheral Equipment Interface) terminala z jego wyposażeniem (styki I4 i I4’) oraz styk ISI (ang. Inter System Interface) pomiędzy sieciami TETRA obsługiwanymi przez różnych operatorów (styki I3 i I5). Ponadto przewidziano interfejsy do terminali stacjonarnych LSI (ang. Line Station Interface), do systemu zarządzania NMI (ang. Network Management Interface) i do sieci publicznej.

Opracowanie spójnych wymogów na interfejsy pozwala zagwarantować istnienie otwartego rynku dostawców. Do interfejsów tych należą przede wszystkim (Rys. 3): interfejs radiowy, interfejs terminali TEI (ang. Terminal Equipment Interface), interfejs międzysystemowy ISI i tryb pracy bezpośredniej DMO (ang. Direct Mode Operation).

Interfejsy_standardu_TETRA

 

Tryby_pracy_terminali_TETRA

 

Poniżej ważniejsze parametry Standardu TETRA

 

 

Parametr

Wartość

Modulacja

∏/4 DQPSK

Odstęp między sąsiednimi nośnymi

25 kHz

Liczba kanałów na jednej nośnej

4

Zwielokrotnianie dostępu

FDMA/TDMA

Przepływność danych na jednej nośnej

19,2 kbit/s

Przepływność danych po kodowaniu protekcyjnym

36 kbit/s

Szybkość modulacji

18 kbodów

Algorytm dostępu do kanału transmisyjnego

ALOHA

Czas zestawiania połączenia

< 300 ms

Czas przejścia terminala z obszaru działania jednej stacji bazowej w zasięg drugiej

< 1 s

Klasy mocy terminali ruchomych

1, 3 oraz 10 W

Wielkość komórek

do 60 km

Maksymalna prędkość terminala

do 200 km/h

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

Trzy chińskie miasta wdrażają łączność radiową TETRA Airbusa dla swoich linii metra

Trzy nowe chińskie miasta wdrażają bezpieczną łączność radiową TETRA firmy Airbusa dla swoich linii metra.

Stacja bazowa TETRA Hytera DIB-R5 przeszła próbę ogniową

Stacja bazowa systemu łączności TETRA firmy Hytera o nazwie DIB-R5 przeszła 90-minutową próbę ogniową

Czy PGE nadal będzie chciała inwestować w specjalny system łączności?

Czy nowy prezes PGE Wojciech Dąbrowski po audycie zdecyduje o zaprzestaniu rozwijania specjalnego systemu łączności radiowej dla energetyki LTE450, rozwijanego obecnie przez spółkę córkę PGE Systemy?

AIRBUS: Komunikacja hybrydowa na lotnisku w Dubaju – 3 ważne korzyści

Międzynarodowe lotnisko w Dubaju (DXB) jest najbardziej ruchliwym lotniskiem na świecie pod względem międzynarodowego ruchu pasażerskiego.
Pytania? Zadzwoń