Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider
Strona główna Aktualności Najnowsze Potęga trybu DMO w TETRZE

Potęga trybu DMO w TETRZE

Standard TETRA oferuje kilka specjalnych usług, które stanowią o jego wyjątkowości i potencjale. Obok dyskretnego nasłuchiwania, szyfrowania czy ustawienia priorytetów wywołań, kluczową sprawą dla niektórych użytkowników jest możliwość nawiązania łączności terminal-terminal bez pośrednictwa sieci, czyli w trybie bezpośrednim – DMO (ang. Direct Mode Operation).

Możliwość nawiązania właśnie takiej łączności ma niebagatelne znaczenie  w wymagającym środowisku pracy służb sektora bezpieczeństwa publicznego. DMO jest bardzo charakterystyczną cechą standardu TETRA. Jego twórcy przewidzieli, iż sieć taka musi być dyspozycyjna nawet w przypadku katastrofy. Takiej funkcjonalności nie są w stanie zagwarantować konkurencyjne rozwiązania oparte na standardach 2G/3G, CDMA 2000 lub DMR.

DMO jest najczęściej wykorzystywane w sytuacjach gdy użytkownik przebywa poza zasięgiem sieci (tunele, piwnice,  itp) lub na granicy zasięgu sieci TETRA i umożliwia realizację transmisji głosu oraz danych bez udziału infrastruktury. Tryb DMO jest bardzo użyteczny i w standardzie zdefiniowano wiele różnych scenariuszy pracy w tym trybie.

Najbardziej powszechnym i najprostszym jest scenariusz komunikacji dwóch lub więcej radiotelefonów bezpośrednio ze sobą. (patrz poniżej) Po lewej widoczna jest sieć TETRA, natomiast z prawej strony pewna grupa użytkownik komunikuję się ze sobą bezpośrednio bez udziału infrastruktury.

TETRA_DMO_Direct_Mode_Operation_Concept3

Bardziej zaawansowane funkcje to:

– Przekaźnik DMO –  Direct Mode Repeater (DM-REP). Gdy radiotelefon TETRA jest wykorzystywany jako przekaźnik DMO możliwe jest zwiększenie zasięgu łączności i utrzymanie kontaktu pomiędzy użytkownikami pracującymi w trybie bezpośrednim.

TETRA_DMO_Repeater2

Bramka DMO – Direct Mode Gateway (DM-GATE). Tryb pracy jako bramka  jest wykorzystywany do łączenia użytkowników pracujących w trybie TMO w zasięgu sieci TETRA oraz tych, którzy pracują w trybie bezpośrednim DMO i na odwrót.  Bramka rozszerza efektywny obszar komunikacji. Ta funkcjonalność może poprawić łączność w budynkach, tunelach lub piwnicach oraz na granicy zasięgu sieci TETRA. Przykładowo, strażacy pracujący wewnątrz budynku, którzy komunikują się w trybie DMO, dzięki bramce mogą być w kontakcie z kolegami na zewnątrz, którzy pracują w trybie sieciowym TMO.

TETRA_DMO_Gateway

Tryb Dualny z podwójna obserwacjąDual Watch mode (DM-DW). Terminal w trybie DMO może prowadzić połączenie z podwójną obserwacją, gdy znajduje się w zasięgu stacji bazowej TETRA. Wówczas użytkownik może otrzymywać informacje o wywołaniu dla trybu trankingowego z sieci TETRA.

TETRA_DMO_Dual_watch

 

Ponadto połączenia DMO mogą być realizowane w trybie zarządzania poprzez terminal autoryzujący, połączony z systemem, albo poprzez odpowiednią bramę. Przy czym czas ważności autoryzacji jest limitowany.

TETRA DMO oferuje również usługi dodatkowe takie jak np.:
-spóźnione zgłoszenie (Late Entry) – dołączenie użytkownika do realizowanego połączenia grupowego (gdy użytkownik jest jej członkiem)

-identyfikacja strony nadającej (Talking Party Identyfication) na podstawie numeru ITSI lub blokada tej identyfikacji

-obsługa połączeń alarmowych (Emergency Call) – połączenia takie mogą wykorzystywać tryb DMO oraz dokonywać wywłaszczenia połączenia w celu obsługi połączenia alarmowego

Większość nowoczesnych terminali przewoźnych oferuje możliwość pracy  w trzech  wspomnianych powyżej trybach: jako normalny radiotelefon TETRA, jako bramka pomiędzy trybem sieciowym (TMO) a bezpośrednim (DMO) oraz jako przekaźnik DMO z trybu sieci TETRA (TMO) do trybu bezpośredniego (DMO) i na odwrót.

Podsumowanie

Powyższy artykuł nie wyczerpuje wszystkich scenariuszu trybu DMO dostępnego w standardzie TETRA, jednakże jego potężne możliwości stanowią niewątpliwie dodatkowy atut TETRY. Praca w trybie DMO pozwala na zwiększenie zasięgu sieci TETRA a także na pracę bez infrastruktury. Takimi możliwościami nie może się jak na razie pochwalić żaden inny konkurencyjny system profesjonalnej łączności radiowej.

Przykłady dostępnych na rynku terminalii przewoźnych z funkcją DMO Gateway/Repeater (w porządku alfabetycznym):

1. EADS(Cassidian) – TGR 990

EADS-Cassidian-TGR990

Pobierz specyfikację: pdf-icon_smallEADS_TGR990_2009.pdf

2. Motorola – MTM5400

motorola-mtm5400

Pobierz specyfikację: pdf-icon_smallMotorola_MTM5400_Spec_Sheet.pdf

3. Selex Communications – VS3000

 

ElettraSuite_VS3000-2

Pobierz specyfikację: pdf-icon_smallSelex_ElettraSuiteVS3000-EN.pdf

4. SEPURA – SRG3500

Sepura_SRG3500

Pobierz specyfikację: pdf-icon_smallSepura_RPT-GTW_SRG3500.pdf

5. Teltronic – MDT400

Teltronic-MDT400

Pobierz specyfikację: pdf-icon_smallTeltronic_MDT400.pdf

Obejrzyj prezentację PPT(kliknij poniżej):

powerpointicon2 The power of TETRA – Direct Mode Operation Francesco Pasquali -Selex Communications

The_power_of_TETRA-Direct_Mode_Operation-Selex_Communications_Francesco_Pasquali

TETRA_Gateway_and_Repeater_Applications_for_Voice_and_Data_Steve_Barber_SEPURA

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

Trzy chińskie miasta wdrażają łączność radiową TETRA Airbusa dla swoich linii metra

Trzy nowe chińskie miasta wdrażają bezpieczną łączność radiową TETRA firmy Airbusa dla swoich linii metra.

Stacja bazowa TETRA Hytera DIB-R5 przeszła próbę ogniową

Stacja bazowa systemu łączności TETRA firmy Hytera o nazwie DIB-R5 przeszła 90-minutową próbę ogniową

Czy PGE nadal będzie chciała inwestować w specjalny system łączności?

Czy nowy prezes PGE Wojciech Dąbrowski po audycie zdecyduje o zaprzestaniu rozwijania specjalnego systemu łączności radiowej dla energetyki LTE450, rozwijanego obecnie przez spółkę córkę PGE Systemy?

AIRBUS: Komunikacja hybrydowa na lotnisku w Dubaju – 3 ważne korzyści

Międzynarodowe lotnisko w Dubaju (DXB) jest najbardziej ruchliwym lotniskiem na świecie pod względem międzynarodowego ruchu pasażerskiego.
Pytania? Zadzwoń