Estonia jest pierwszym krajem, który zaktualizował do najnowszej wersji oprogramowanie swojej ogólnokrajowej sieci łączności TETRA dla służb bezpieczeństwa publicznego, wdrożonej przez firmę Cassidian. Pomimo drobnych trudności, w związku tym, że był to pierwszy na świecie proces aktualizacji sieci ogólnokrajowej z wersji 5.5 do 6.0, wystąpiła jedynie dwuminutowa przerwa w pracy sieci.
Estońska sieć o nazwie ESTER służy ponad 10 tysiącom użytkowników, w tym policji, służbom ratowniczym, służbie zdrowia, strażnikom granicznym i funkcjonariuszom straży więziennej. Jej właścicielem jest Centrum Technologii Informacyjnych i Rozwoju (SMIT), należące do estońskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a operatorem – Państwowa Fundacja Teleinformatyki (RIKS).
Uruchomienie sieci ESTER w 2007 roku miało ogromne znaczenie dla funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa publicznego, gdyż do tamtej pory dysponowali oni jedynie starą siecią EDACS, pokrywającą zasięgiem tylko niektóre z estońskich miast oraz podstawowymi sieciami działającymi w paśmie UHF.
Utrzymaniem estońskiej sieci TETRA zajmuje się firma Cassidian, która w przeszłości współpracowała ze SMIT oraz RIKS i wie, że Estończycy są chętni do korzystania w swoich sieciach z najnowszych osiągnięć i innowacji w dziedzinie łączności. Wyszła więc z propozycją, aby przeprowadzić w ESTER pierwszy na świecie proces aktualizacji oprogramowania sieci do najnowszej wersji 6.0. Planowanie tego procesu rozpoczęło się w maju 2011 roku. Podczas planowania pierwsze próby wykazały pewne techniczne trudności, ale proces aktualizacji umożliwił natychmiastowy powrót do poprzedniej wersji oprogramowania. Usługi sieci w tym czasie były płynnie oferowane, więc użytkownicy nawet nie zauważyli przeprowadzanych prób aktualizacji. Po tym jak specjaliści z firmy Cassidian poradzili sobie z pierwszymi trudnościami, w listopadzie podjęto trzecią próbę aktualizacji, która tym razem okazała się pomyślna.
Przygotowania do ostatecznej aktualizacji trwały w nocy, natomiast sam proces przeprowadzono wczesnym rankiem, w głównym pomieszczeniu centrali DXT. Cała operacja trwała ok. 15-30 min, przy czym czas przerwy w funkcjonowaniu poszczególnych stacji bazowych wahał się od 2 do 15 minut, a po uruchomieniu oprogramowania w nowej wersji cała sieć nie pracowała jedynie przez 2 minuty, co było przewidziane. Oprócz samej centrali DXT trzeba było zaktualizować także oprogramowanie w ok. 100 stacjach bazowych TETRA, które pracują w sieci ESTER. Operacja ta zajęła w sumie tydzień. W ocenie ekspertów kolejne wymiany oprogramowania w sieci ESTER zostaną przeprowadzone jeszcze szybciej i sprawniej. Cały proces aktualizacji przebiegał w bliskiej współpracy specjalistów z RIKS i Cassidian.
Źródło: keytouch.info – Magazyn dla klientów firmy Cassidian