Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider
Strona główna Aktualności Najnowsze TETRA dla miejskich kolei podziemnych

TETRA dla miejskich kolei podziemnych

Technologia TETRA  używana jest na całym świecie do zapewnienia sprawnej, bezpiecznej i niezawodnej łączności. Z początku wdrażana głównie dla rządowych służb bezpieczeństwa publicznego, zyskuje ona także coraz więcej zwolenników w sektorach przemysłowym i komercyjnym. Do tych ostatnich zalicza się różnorodne środowiska transportowe (lotniska, kolej, metro, taxi) a także przemysł petrochemiczny, świat rozrywki i sportu, z Igrzyskami Olimpijskimi włącznie.

Standard TETRA narodził się w roku 1990, kiedy to główni gracze sektora lądowej radiokomunikacji ruchomej (PMR) podjęli decyzję o stworzeniu nowego standardu, który mógłby spełnić oczekiwania służb bezpieczeństwa publicznego, a także komercyjnych użytkowników pasm radiowych.

 

teltronic-tetra-rozwiazania-radiokomunikacyjne-dla-metra-transportuTransport jest drugim co do wielkości użytkownikiem technologii TETRA, tuż za sektorem bezpieczeństwa publicznego. Cyfrowa łączność radiowa dominuje obecnie w systemach transportu, a TETRA jest w tej chwili najbardziej dopracowaną z dostępnych technologii zapewniających transmisję głosową i przesył danych.

TETRA zapewnia elastyczną, skuteczną i zorganizowaną łączność. To wyjaśnia jej popularność wśród zarządców miejskich kolei podziemnych. Solidna i niezawodna łączność między maszynistami i dyspozytorami leży u podstaw bezpieczeństwa działania systemów transportu. Natychmiastowa łączność w ramach grupy użytkowników zapewnia płynność funkcjonowania tego systemu.

Maszyniści i pozostały personel pokładowy muszą pozostawać w ciągłym kontakcie z obsługą linii i stacji. Telemetria pozwala na stałe monitorowanie dobrego stanu technicznego pociągów, oraz raportowanie pozycji, danych dotyczących bezpieczeństwa i informacji na peronach dla pasażerów. TETRA może być także stosowana do transmisji danych wymagających większej przepustowości, takich jak obrazy z kamer monitoringu.

TETRA znacznie ułatwia też dyspozytorom informowanie na bieżąco pasażerów o sytuacji na linii, co w przypadkach opóźnień lub sytuacji kryzysowych ma szczególne znaczenie.

Systemy kolejowe stają się coraz bardziej rozbudowane. W dzisiejszych czasach nierzadko mamy do czynienia z pociągami bez maszynistów i innymi sytuacjami, w których technologia ma zwiększone znaczenie. Rola sprawnej komunikacji staje się krytyczna, a TETRA spełnia wszystkie te wymagania. Nie dziwi więc fakt, że w system TETRA zapewni łączność na terenie drugiej linii warszawskiego metra.


System TETRA zapewni łączność na terenie drugiej linii warszawskiego metra – tak wynika z dokumentacji technicznej przetargu na nowe pociągi

W niedawno rozstrzygniętym przetargu na dostawę 35 pociągów dla Metra Warszawskiego w specyfikacji technicznej na system radiołączności zawarto wymogu pracy w analogowej sieci z pasma VHF oraz  wymóg wyposażenia składów w radiotelefony zgodne z cyfrowym standardem TETRA i pracujące w zakresie pasma UHF od 410 do 430 MHz. Zamawiający chce w dosyć interesujący sposób scalić oba systemy radiowe i ułatwić korzystanie z nich personelowi. Maszynista nie będzie miał przed sobą radiotelefonów lecz jedynie konsolę, z której będzie mógł zdalnie sterować zamkniętymi w schowkach technicznych modułami radiowymi VHF  i TETRA. Każdy z tych modułów będzie podłączony do osobnej anteny. Oba wagony czołowe składu będą posiadały identyczne wyposażenie, które będzie połączone przewodem biegnącym wzdłuż całego pociągu. Rozwiązanie to ma na celu zapewnienie redundancji. W przypadku awarii któregoś modułu radiowego, jego rolę przejmie ten znajdujący się na drugim końcu składu.

 

Na chwilę obecną, w Europie, z technologii TETRA korzystają operatorzy podziemnych kolei w Kopenhadze, Madrycie i Londynie. Kopenhaskie mini metro było jednym z pierwszych użytkowników tego standardu w transporcie. Sieć została zbudowana przez Motorolę. Metro w Kopenhadze składa się z dwóch linii mających ponad 21 km torów i obsługiwane jest przez 34 składy bez maszynisty. Całość zarządzana jest z pojedynczego ośrodka sterowania i konserwacji. Ta kolej podziemna funkcjonuje 24h/24h, i jest w pełni zdalnie obsługiwana. Personel operacyjny może się całkowicie skupić na bezpieczeństwie podróżnych, zapobiegać aktom wandalizmu i zapewniać przyjazną atmosferę.

metro-warszawskie-logo.jpgBezpieczeństwo jest dodatkowo zapewnione przez sprawną łączność, dzięki której personel może szybko wezwać pomoc. Pozycja składów jest monitorowana na bieżąco, co ma wpływ na poprawę poczucia bezpieczeństwa a także pozwala zagwarantować, że przynajmniej 98% pociągów przyjedzie o czasie.

Metro w Madrycie jest drugim co do wielkości w Europie, zaraz po londyńskim. Sieć TETRA, która jest tam używana, stanowi zintegrowane rozwiązanie transmisji głosu i danych, oraz umożliwia skuteczną, grupową łączność z dyspozytorem, przesyłanie krótkich wiadomości tekstowych, a także łączenie się z publiczną siecią telefoniczną. Terminale TETRA są specjalnie zrealizowane dla potrzeb kolejnictwa i podłączone pod konsolę maszynisty. Stosowane są także specjalne uchwyty i ładowarki dla przenośnych radiotelefonów. Sieć TETRA stosowana w tym metrze jest ponadto łatwa do rozbudowania, co może być przydatne przy rosnącym zastosowaniu aplikacji korzystających z transmisji danych.

Metro londyńskie, wybudowane w roku 1863, jest najstarszym systemem transportu podziemnego na świecie. Obsługuje ono obecnie ponad miliard pasażerów rocznie. Składa się z 275 stacji, z czego 125 znajduje się pod ziemią. Posiada około 400 km torów, z czego 180 jest ułożonych w tunelach. Całość obsługiwana jest przez 700 składów. Technologia TETRA zapewnia łączność między maszynistami, dyspozytorami linii, operatorami sygnalizacji, personelem zajezdni, obsługą stacji. Sieć umożliwia także przesyłanie alarmów, statusów i wiadomości tekstowych maszynistom.

Pojawienie się sieci TETRA w metrze w Londynie oznacza dla policjantów możliwość noszenia tylko jednego radiotelefonu zamiast dwóch, jak miało to miejsce wcześniej. Jest to także pierwsza sieć radiowa mogąca być używana równocześnie przez policję metra i policję miasta Londynu.

Policjanci pozostają obecnie w ciągłym kontakcie, niezależnie od tego czy znajdują się na powierzchni czy pod ziemią. Ma to duży wpływ na poprawę skuteczności działania służb bezpieczeństwa publicznego. Bezpieczeństwo samych funkcjonariuszy uległo poprawie, jak widać po liczbie razy skorzystania z przycisku alarmowego na radiotelefonach (ponad 30 przypadków miesięcznie). Z kolei pogotowie ratunkowe zyskuje dzięki Airwave prawie 15 minut przy każdym wezwaniu.

Źródła:

Metro warszawskie: Dostawa 35 pojazdów sześciowagonowych metra – „Warunki Techniczne i parametry techniczne systemów liniowych na taborze II linii metra – system radiołącznościZałącznik nr 1c do Specyfikacji Technicznej

TETRA-Rail-Forum-Robin-Davis-Abu-Dhabi2011.pdf

TETRA-Rail-Forum-Robin-Davis-Abu-Dhabi2011.jpg

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

5 powodów, dla których warto wybrać technologię TETRA

Hytera Mobilfunk cytuje 5 powodów dla których warto wybrać niezawodną łączność radiową w standardzie TETRA: Bezpieczna komunikacja radiowa, Wysoki poziom interoperacyjności, Maksymalna skalowalność, Efektywne wykorzystanie kanałów, Bezprzewodowe połączenie sieciowe.

Energa OZE wprowadza do użytku system TETRA

Nowoczesny system cyfrowej łączności TETRA będzie wdrożony w kolejnej spółce Grupy Energa w celu zapewnienia niezawodnej łączności.

Policja zamraża projekt „TETRA 13 miast”. Rozpatrywane są różne scenariusze

Komenda Główna Policji zdecydowała po wyroku sądu o przerwaniu wdrażania systemu łączności TETRA w 13 aglomeracjach w Polsce.

Page Commmunication będzie serwisować stołeczną TETRĘ Policji

Firma Page Commmunication została wybrana na realizację usług serwisu pogwarancyjnego infrastruktury systemu trankingowego TETRA TetraNode firmy Rohill dla Komendy Stołecznej Policji
Pytania? Zadzwoń