Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider
Strona główna Aktualności Najnowsze Phil Kidner o perspektywach rozwoju standardu TETRA

Phil Kidner o perspektywach rozwoju standardu TETRA

„25% ze wszystkich uruchomionych na świecie sieci TETRA funkcjonuje w Azji.” – mówi Phil Kidner (na zdjęciu), przewodniczący TETRA Association. „Czy mówimy o metrze, czy to o lotniskach, czy też o służbach bezpieczeństwa publicznego, wszędzie tam sieci te są intensywnie eksploatowane”.
Kidner przypomina nam, że w dzisiejszych czasach TETRA odnosi sukces na wielu rynkach. Mając na uwadze Amerykę Południową, gdzie w dalszym ciągu technologia P25 stanowi poważną konkurencję, obserwuje on rynki USA i Kanady z zainteresowaniem.

 

 

Potencjał USA
Około 15 miesięcy temu, TETRA Association, wspierana przez FCC, złożyła wniosek o uchylenie analogowych kryteriów pasmowych używanych w USA. Chociaż do tej pory nie dostała odpowiedzi, Kidner wierzy, że ostatecznie zobaczy podpis na papierze.
„Aby móc sprowadzić technologię danego standardu do USA, musi być ona zatwierdzona przez FCC. Tymczasem FCC stosuje w dalszym ciągu pewne zasady pochodzące jeszcze z epoki radiokomunikacji analogowej, do których trudno dopasować cyfrowy standard TETRA”.

„To są tak drobne niedopasowania, że praktycznie nie da się ich zauważyć. Opublikowaliśmy te informacje w Wigilię Bożego Narodzenia roku 2009 i z konsultacji wynikło kilka zastrzeżeń opartych na lęku przed zakłóceniami. Jednak obiekcji natury czysto technicznej nie było, a nam udało się odpowiedzieć na wszystkie pytania, które padły podczas publicznej konsultacji. Mamy nadzieję, że osiągniemy niebawem nasz cel dotyczący uchylenia ograniczających przepisów FCC”.
W międzyczasie, producenci sprzętu TETRA przeprowadzili testy pilotażowe w USA i w Kanadzie.

Testy w USA

W maju 2009 roku spółka BC Hydro, trzecia co do wielkości kanadyjska spółka energetyczna, zapowiedziała, że zamierza przetestować system TETRA z użyciem sprzętu firm PowerTrunk (podlegającej firmie Teltronic) i brytyjskiej Sepury. Jak zauważa Kidner, „Ci producenci najwyraźniej spełniają amerykańskie wymagania, więc wierzymy, że uda się dokonać zmian w momencie uchylenia problematycznego przepisu FCC. BC Hydro ogłosiła przetarg, na który zareagowali już producenci sprzętu TETRA i przygotowują oni odpowiednie odpowiedzi”.

Jeśli mówimy o USA, to należy odnotować też udział firmy PowerTrunk w testach zleconych przez NJ TRANSIT, największe przedsiębiorstwo transportowe na skalę stanu w USA. Testy te dotyczyły pilotażowej sieci TETRA w Newark, New Jersey. Sieć ta oparta była na dwóch lokalizacjach nadawczo-odbiorczych i zawierała stacje bazowe TETRA, radiotelefony przewoźne i przenośne, konsolę operatorską oraz interfejs do poprzedniego, analogowego systemu z pasma VHF.  NJ TRANSIT wykorzystuje transport drogowy i szynowy do łączenia głównych ośrodków w New Jersey, Nowym Jorku i Filadelfii. Przedsiębiorstwo posiada flotę 2027 autobusów, 711 pociągów i 45 lekkich pojazdów szynowych. Każdego roku pasażerowie NJ TRANSIT podróżują ponad 223 milionów razy.

Obecna sieć NJ TRANSIT umożliwia transmisję głosu i danych, ale posiada ograniczenia i nie jest skuteczna z punktu widzenia zajmowanego widma radiowego, zdaniem Kidnera. Testowa sieć TETRA zapewniła większą przepustowość danych i równowartość kanału głosowego o szerokości 6,25 kHz, czyli zgodną z przyszłymi wymogami FCC.

Wybór

Kidner zaznacza, że podobne testy przeprowadziły firmy Sepura, Rohde & Schwarz Professional Mobile Radio i Nielson Communications. Dotyczyły one pokazowej sieci TETRA opartej na trzech stacjach bazowych połączonych po IP i na 30 radiotelefonach Sepura. Sieć ta ruszyła w styczniu, w Green Bay, Wisconsin.  Wygląda więc na to, że TETRA będzie bardzo popularna w USA jak tylko otrzyma zielone światło. „Zrobi dużą różnicę, ponieważ Ameryka jest ogromnym rynkiem. Dzięki temu możliwy będzie dalszy rozwój i obniżanie kosztów”.

„W USA kwestia wykorzystania widma radiowego jest narodowym problemem. Sytuacja wygląda inaczej w Europie, ponieważ tam widmo jest zharmonizowane aby umożliwić interoperacyjność systemów. W Ameryce ważniejsze są inne czynniki. Tutaj to prywatne firmy będą wdrażać systemy TETRA dla swoich własnych potrzeb”.

„Chodzi nam tylko o to, żeby użytkownicy mieli wybór. Regularnie przychodzą do nas ludzie, którzy chcą wykorzystać technologię TETRA, ale nie mogą. Zastanawiają się, co można w tej kwestii zrobić”.

Widmo radiowe

Kidner twierdzi, że do tej pory najgłośniejszą zapowiedzią tego roku była technologia LTE. Zainteresowanie nią zostało podgrzane nie tylko przez powstające systemy publiczne, ale także przez to, co się dzieje w USA. Wszystko wskazuje na to, że znajdą się tam zasoby radiowe i pieniądze na systemy LTE dla dużych firm telekomunikacyjnych, zarówno operatorów komórkowych jak i mobilnego LAN.

„Jest to przykład przecierania szlaku i powinniśmy działać w podobny sposób w naszym przypadku. Faktem jest, że od kilku już lat TETRA Association działała na rzecz zidentyfikowania widma radiowego przydatnego dla szerokopasmowych transmisji, które nawet jeśli nie zostanie przekazane na potrzeby standardu TETRA to przynajmniej przysłuży się innym użytkownikom”.

„Niezależnie więc od technologii, czy będzie to szerokopasmowa transmisja danych, TETRA czy też LTE, zawsze znajdzie się dostępne widmo radiowe. Póki co nie udało nam się odnieść sukcesu. Europejskie kraje powinny znaleźć zharmonizowany wycinek widma, a my pracujemy nad tym”.

Mimo wszystko, Kidner nadal wróży długi żywot technologii TETRA, ponieważ nie ma innej równie dobrej alternatywy dla komunikacji głosowej w zastosowaniach o znaczeniu krytycznym.

„Chciałbym, żeby użytkownicy ci mieli dostęp do szerokopasmowych systemów, które spełnią ich oczekiwania i dlatego współpracujemy z ETSI żeby umożliwić to w standardzie TETRA. Wszystko jednak zależy od dostępnego widma radiowego i dostępnych środków finansowych. Jasne jest, że przyszłość należy do szerokopasmowej TETRY lub do TETRY współpracującej z szerokopasmowymi systemami. To następny krok na drodze ewolucji tego standardu”.

Nowe zastosowania
„Wachlarz profesjonalnych użytkowników radiokomunikacji jest bardzo szeroki: od służb mundurowych aż po robotników budowlanych. Dla każdego z nich istnieją odpowiednio dopasowane technologie, zajmujące różne wycinki widma radiowego”.

Według Kidnera, nawet jeśli technologia TETRA dominuje w systemach bezpieczeństwa publicznego, to oferuje też dużo więcej w zakresie możliwych zastosowań. „Widzimy u siebie koleje, autobusy, przedsiębiorstwa taksówkowe, służby komunalne, stadiony i porty ponieważ TETRA idealnie dostosowuje się do potrzeb każdego, kto pracuje w zespole. Ten standard ma ogromny potencjał także poza służbami bezpieczeństwa publicznego i, oczywiście, należy też wziąć pod uwagę to, że dużo użytkowników na świecie może być zainteresowanych takimi systemami”.

Źródło: http://www.wireless-mag.com/

Czytaj też:

TETRA ma przed sobą jasną przyszłość

TETRA na dobre w USA !

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

Trzy chińskie miasta wdrażają łączność radiową TETRA Airbusa dla swoich linii metra

Trzy nowe chińskie miasta wdrażają bezpieczną łączność radiową TETRA firmy Airbusa dla swoich linii metra.

Stacja bazowa TETRA Hytera DIB-R5 przeszła próbę ogniową

Stacja bazowa systemu łączności TETRA firmy Hytera o nazwie DIB-R5 przeszła 90-minutową próbę ogniową

Czy PGE nadal będzie chciała inwestować w specjalny system łączności?

Czy nowy prezes PGE Wojciech Dąbrowski po audycie zdecyduje o zaprzestaniu rozwijania specjalnego systemu łączności radiowej dla energetyki LTE450, rozwijanego obecnie przez spółkę córkę PGE Systemy?

AIRBUS: Komunikacja hybrydowa na lotnisku w Dubaju – 3 ważne korzyści

Międzynarodowe lotnisko w Dubaju (DXB) jest najbardziej ruchliwym lotniskiem na świecie pod względem międzynarodowego ruchu pasażerskiego.
Pytania? Zadzwoń