Airbus, choć znany jest przede wszystkim z olbrzymich osiągnięć w lotnictwie, to również jest światowym liderem w zakresie bezpiecznych rozwiązań w dziedzinie łączności. W samej Polsce firma zatrudnia prawie 1 000 osób w sektorze lotniczym i śmigłowcowym. W związku z tym, iż Polska obecnie modernizuje swoje sieci radiokomunikacyjne zarówno dla służb bezpieczeństwa publicznego, lotnisk jak i przemysłu, nasuwa się jedno pytanie: jak bezpieczny i niezawodny musi być system łączności, aby spełniał oczekiwania użytkowników? Wydawca TETRA Forum Polska Mariusz Waruszewski, kieruje to pytanie do Sebastiana Magadzio, Prezesa Airbus na Polskę.
Wersja PDF: Airbus-Ozywienie-na-rynku-lacznosci-krytycznej-w-Polsce.pdf
Mariusz Waruszewski: Panie Prezesie, chociaż większość osób w Polsce firmę Airbus kojarzy z samolotami i śmigłowcami, to wiemy, że firma oferuje również super nowoczesne rozwiązania w zakresie bezpiecznej łączności dla służb bezpieczeństwa oraz przedsiębiorstw na całym świecie. Czy firma zaprezentuje jakieś specjalne niespodzianki podczas tegorocznej wystawy RadioEXPO w Warszawie? Jaka jest Państwa strategia na Polskę?
Sebastian Magadzio (na zdjęciu po lewej): Śmiało mogę powiedzieć, że Airbus „zapuścił” już dosyć głębokie korzenie w Polsce. Na polskim rynku istniejemy bowiem od blisko 18 lat, a zatem osiągnęliśmy już prawie pełnoletność i stawiamy na długoterminowe zaangażowanie. Oprócz tego, że posiadamy 76% udziałów w najstarszych zakładach lotniczych w Polsce, PZL „Warszawa-Okęcie” S.A., w których produkowane są komponenty lotnicze oraz samoloty szkoleniowe, to w 2015 roku uruchomiliśmy w Łodzi Biuro Projektów i Badań Airbus Helicopters Polska. Reasumując, Airbus zatrudnia obecnie blisko tysiąc osób w Polsce.
Ponadto, jak już pan wspomniał, to zasadnicze portfolio firmy Airbus uzupełniają technologie bezpiecznej łączności radiowej. Secure Land Communications (SLC), jeden z działów Airbus, oferuje zaawansowane rozwiązania w zakresie łączności dla potrzeb instytucji bezpieczeństwa publicznego, obrony, transportu, użyteczności publicznej oraz przemysłu. Zdając sobie sprawę, że sektory te wymagają sprawdzonych i niezawodnych rozwiązań – zwłaszcza w przypadku platform łączności – uważamy, że RADIOEXPO to doskonała okazja do zaprezentowania naszych najnowszych osiągnięć w zakresie profesjonalnej łączności radiowej.
MW: Jak postrzega Pan rynek łączności krytycznej w Polsce?
SM: Instytucje bezpieczeństwa publicznego oraz sektora przemysłowego debatują już od ponad 15 lat nad wprowadzeniem najlepszych rozwiązań, niezależnie od tego czy rozmawiamy o ogólnokrajowej bezpiecznej sieci łączności radiowej czy też o mniejszych systemach. Aktualnie konkretyzuje się wiele projektów, zwłaszcza w kontekście zmian jakie zachodzą w tradycyjnym przemyśle PMR. Przechodząc do faktów: modernizacja sieci TETRA dla 13 największych miast w Polsce jest obecnie przedmiotem zamówienia ogłoszonego przez polską Policję, ponadto, lotnisko Chopina w Warszawie przygotowuje postępowanie przetargowe na dedykowaną sieć TETRA. No i oczywiście nie zapominajmy o polskich siłach obronnych, które działają w kierunku unowocześnienia swojej platformy łączności. Zatem nie ulega wątpliwości, że w Polsce wiele się dzieje na tym rynku.
MW: Czy chce Pan przez to powiedzieć, że Polska wyprzedza inne kraje Europy wschodniej w zakresie inwestycji w łączność radiową?
SM: Niestety nie mogę tu dać twierdzącej odpowiedzi. Wiele krajów już bowiem w latach 90-tych całkowicie odeszło od analogowych sieci łączności publicznej i przestawiły się na technologię cyfrową. Tak na przykład postąpiły m.in. Czechy, Słowacja, Węgry czy Estonia. Wszystkie wymienione kraje już od lat wykorzystują technologię Airbus, a obecnie przeprowadzają modernizację swoich systemów, dostosowując je do technologii nowej generacji. Służby podległe Ministerstwom Spraw Wewnętrznych w Rumunii i Bułgarii są również użytkownikami systemów łączności radiowej firmy Airbus, co pozwala im właściwie reagować na wyzwania współczesnego świata, takie jak bezpieczeństwo granic, migracja, przestępstwa międzynarodowe oraz zagrożenia terrorystyczne.
Polska zarówno dzisiaj jak i w przyszłości również będzie musiała stawić czoła bardzo podobnym wyzwaniom. Zatem ma teraz szansę zainwestować w istniejące obecnie najlepsze i najnowocześniejsze technologie przyszłości. Takim np. rozwiązaniem jest równoczesne zastosowanie sieci TETRA oraz sieci szerokopasmowych. Z mojego punktu widzenia, to byłby ogromny krok naprzód dla naszego kraju. Biorąc pod uwagę posiadane przez nas doświadczenie w Europie Środkowej, moglibyśmy wspomagać polskie instytucje rządowe w charakterze konsultanta pod kątem przygotowania wizji przyszłej platformy łączności.
MW: No tak, ale Airbus to nie tylko dostawca rozwiązań w dziedzinie łączności w Europie Wschodniej. To przecież europejski lider i jeden z czołowych graczy na świecie, jeżeli chodzi o rynek łączności radiowej. Jakie są światowe trendy w tym obszarze ?
SM: Mówiąc o tym, że znajdujemy się u progu bezpiecznej łączności nowej generacji wraz z narzędziami z nią współpracującymi, mam na myśli to, że rodzą się nowe potrzeby w zakresie bezpiecznych aplikacji multimedialnych dla instytucji bezpieczeństwa publicznego: obecna specyfika pracy straży pożarnej i policji wymaga przesyłu zdjęć, filmów oraz innych danych o dużej pojemności. A zatem są to zupełnie inne wymagania niż standardowego klienta. Tak więc ta łączność musi przede wszystkim być niezawodna, szybka i bezpieczna.
No cóż, aktualnie technologie TETRA pozwalają na łączność głosową oraz wąskopasmową transmisję danych, co nadal stanowi jeden z kluczowych sposobów zarządzania w sytuacjach krytycznych – jednak nie będzie to wystarczające w najbliższych latach. Dlatego też najlepszym przyszłościowym rozwiązaniem jest utrzymanie sprawdzonych, obecnie funkcjonujących sieci TETRA w połączeniu z dodaniem bezpiecznych funkcjonalności sieci szerokopasmowych. W ten sposób zapewniona będzie najbardziej ekonomiczna forma profesjonalnej łączności.
Jest to trend, który można zaobserwować na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej, Azji oraz w Europie. Na przykład w Finlandii, Szwecji, Belgii, Hiszpanii i w Niemczech zdecydowano się pozostać przy ogólnokrajowych sieciach TETRA modernizując je jedynie w celu zwiększenia ich żywotności na kolejne lata. Rządy tych krajów zastosowały tzw. model hybrydowy, który umożliwia współdziałanie wąskopasmowej sieci TETRA z bezpiecznymi usługami szerokopasmowymi.
MW: W jaki sposób Airbus integruje technologię szerokopasmową z istniejącą infrastrukturą TETRA?
SM: Jedną z rzeczy jakie stworzył Airbus jest w pełni skalowalna koncepcja nazwana przez nas “Inteligencja Współdzielona”. Przyjęliśmy bowiem podstawowe założenie, że przejście do profesjonalnej łączności nowej generacji stanowi swego rodzaju ewolucję. Najważniejszym aspektem łączności krytycznej jest zachowanie ciągłości działania oraz doskonała operacyjność niezależnie od zaistniałych warunków – zarówno podczas pożaru, ataku terrorystycznego, powodzi czy też wypadku na drodze. Dlatego też Airbus połączył to co najlepsze z systemu TETRA ze światem LTE.
Wykorzystując bogate doświadczenie, które wynika ze współpracy z wieloma użytkownikami naszego systemu na całym świecie, Airbus utrzymuje nowoczesną platformę wąskopasmową o wysokim poziomie bezpieczeństwa dodając do niej komponenty szerokopasmowe. Są one tworzone pod kątem oczekiwań zgłaszanych przez naszych użytkowników. Może to być połączenie dedykowanej sieci LTE z istniejącym systemem TETRA lub jedynie wybrane bezpieczne komercyjne usługi LTE zestawione z istniejącym systemem.
Sieć przyszłości będzie gromadzić i przetwarzać każdą informację, aby następnie przesłać najważniejsze z nich do jednostek pierwszej pomocy, pracowników centrów dowodzenia oraz decydentów. Przykładowo, nasze nowe urządzenie Tactilon Dabat, smartfon i radiotelefon TETRA w jednym, jest świadectwem naszego „przymierza” z technologią LTE. Jest to pierwsze hybrydowe urządzenie TETRA-LTE na świecie, dzięki któremu użytkownicy mogą porozumiewać się jednocześnie w sieci TETRA, jak i w sieci szerokopasmowej. Dodatkowo platforma Tactilon Dabat stworzona dla innowacyjnych aplikacji ułatwia codzienną pracę użytkownikom w policji, służbie zdrowia, straży pożarnej, na lotnisku, w służbach użyteczności publicznej, przedsiębiorstwach energetycznych itd. Program Airbus dedykowany do rozwoju aplikacji -“SmarTWISP” – zapewnia dostosowanie nowego ekosystemu aplikacji dla świata biznesu oraz zdarzeń krytycznych.
MW: W takim razie czy to oznacza, że Tactilon Dabat wkrótce zastąpi radiotelefony TETRA?
SM: W mojej ocenie nie nastąpi to aż tak szybko, ale z pewnością stanowić będzie uzupełnienie do istniejącego portfolio radiotelefonów doręcznych. Niezawodne i łatwe w użyciu radiotelefony TETRA, używane przede wszystkim do połączeń głosowych oraz funkcji push-to-talk, będą współistnieć z urządzeniami inteligentnymi. Pierwsze pilotażowe projekty przeprowadzone na Tactilon Dabat dowodzą, że nowy Dabat jest w stanie przejąć wiele funkcji wcześniejszych radiotelefonów, jednocześnie proponując wiele dodatkowych funkcjonalności. Zatem, im więcej aplikacji będzie stworzonych dla Dabat, tym szybciej można będzie zastąpić dotychczasowe radiotelefony. Niektórzy z użytkowników już mieli okazję przekonać się o tym, że użycie mniejszej ilości urządzeń umożliwia im dysponowanie większymi zasobami. Zatem nie ma praktycznie limitu w zakresie wykorzystania tego urządzenia dla różnych sektorów poczynając od logistyki, służba zdrowia, energetyki czy służb bezpieczeństwa publicznego.
MW: W ostatnich latach, polski sektor energetyczny, w tym operatorzy systemu dystrybucyjnego wykazali wiele inicjatyw mających na celu pozyskanie technologii TETRA. W jaki sposób może Pan wytłumaczyć to zapotrzebowanie?
SM: W istocie, dystrybutorzy energii elektrycznej chętnie sięgali po technologię TETRA, aby unowocześnić swoje przedsiębiorstwa oraz podnieść skuteczność ich działania. Myślę, że są oni na dobrej drodze. Dobrym przykładem może tu być firma KEPCO w Korei Południowej, która dzięki wykorzystaniu systemu TETRA Airbus bardzo rozwinęła swoją działalność unikając większych awarii. Co ciekawe, społeczność przemysłu energetycznego skupiła się ostatnio na dyskusji na temat innych rozwiązań w zakresie łączności, np. o sieciach LTE. Tym nie mniej wykorzystując nasze doświadczenie oraz przeświadczenie o możliwościach sieci hybrydowych, możemy powiedzieć, że połączenie TETRA-LTE jest rozwiązaniem najbardziej godnym zainteresowania. Jest oczywiste, że operatorzy sieci dystrybucyjnych w sektorze energetycznym potrzebują sieci wąskopasmowych bazujących na systemie TETRA do bezpiecznej łączności głosowej oraz transmisji danych dla systemu SCADA do zdalnego nadzoru i sterowania siecią energetyczną. Jednocześnie sieć LTE może zapewnić szybką transmisję dużych ilości kompleksowych danych ze zdalnych stanowisk do centrum dyspozytorskiego. A wszystko to umożliwia właśnie sieć hybrydowa.
Źródło i Fot: securelandcommunications.com
O firmie Airbus
Airbus jest światowym liderem w dziedzinie aeronautyki, przemysłu kosmicznego i usług pokrewnych. W roku 2018 wygenerował przychody w wysokości 64 miliardów Euro i zatrudnia około 134 000 pracowników. Airbus oferuje najbardziej wszechstronną gamę samolotów pasażerskich. Airbus jest również europejskim liderem dostarczającym latające cysterny, samoloty bojowe, transportowe i misyjne, a także jedną z wiodących firm kosmicznych na świecie. W branży helikopterów Airbus zapewnia najbardziej wydajne rozwiązania wiropłatów cywilnych i wojskowych na całym świecie.
O Secure Land Communications (www.securelandcommunications.com)
Secure Land Communications (SLC), działająca w ramach firmy Airbus, oferuje zaawansowane rozwiązania profesjonalnej łączności radiowej dla bezpieczeństwa publicznego, obronności, transportu oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Portfolio firmy oparte na technologiach TETRA, Tetrapol oraz technologiach szerokopasmowych obejmuje infrastrukturę, urządzenia abonenckie, aplikacje i powiązane usługi. Secure Land Communication jako wiodący międzynarodowy gracz na rynku posiada klientów w ponad 80 krajach i zatrudnia około 1150 pracowników w 17 krajach świata.
Dane kontaktowe:
AIRBUS DEFENCE AND SPACE
PZL “Warszawa-Okęcie” S.A.
Al. Krakowska 110/114
02-256 Warszawa
tel.: +48 22 577 25 46
fax: +48 22 577 25 56
www.securelandcommunications.com