Firma Scandinavian Avionics (SA) podpisała umowę ramową z Norweską Dyrekcją ds. Łączności Kryzysowej  (DNK The Directorate for Emergency Communication), podległą MSWiA Norwegii, na instalacje systemu łączności TETRA we  flocie około 30 helikopterów używanych przez ratownictwo (wojskowe i  medyczne),  straż oraz policję.
Michael R. Truelsen, Manager w Scandinavian Avionics powiedział: „Dzięki szerokim kompetencjom oraz ponad trzydziestoletniemu doświadczeniu w branży lotniczej , projekt ten jest idealnym wyzwaniem dla nas i jesteśmy bardzo zadowoleni, że dostaliśmy możliwość realizowania go wspólnie z DNK. Czekamy na rozpoczęcie procesu doposażenia helikopterów w system radiowy pracujący w standardzie TETRA. Z pewnością przyczyni się to do jeszcze efektywniejszego współdziałania norweskiej straży pożarnej, pogotowia, policji i agencji ratowniczych w przyszłości.”
Scandinavian Avionics dostarczy specjalistyczne terminale lotnicze TETRA i dodatkowe akcesoria pochodzące od brytyjskiego producenta Cobham Antenna Systems (dawniej Chelton). Firma Cobhan jest potentatem łączności radiowej TETRA dla lotnictwa cywilnego oraz wojskowego i ma na swoim koncie wiele udanych wdrożeń w UK (m.in. London’s Air Ambulance) jak i na całym świecie.
Oferowany terminal to zmodyfikowana wersja sprawdzonego modelu przewoźnego radiotelefonu TETRA SEPURA SRG3500 przystosowanego specjalnie do instalacji w kokpitach samolotów oraz śmigłowców. SA dokona instalacji i integracji sprzętu radiowego, a także  przeprowadzi certyfikację EASA oraz zapewni badania i wsparcie techniczne systemu. Zestawy Cobham Airborne TETRA Radio zostaną zainstalowane w 15 śmigłowcach ratownictwa medycznego, 12 maszynach ratownictwa wojskowego, 2 straży pożarnej oraz 1 policyjnym. Specjalnie wyświetlacza pozwalają na bezproblemową obserwację wskazań terminala nawet przy użyciu przez pilotów gogli noktowizyjnych, co stanowi o wyjątkowości tego produktu.
„Znaleźliśmy lotniczy terminal TETRA, który w naszym odczuciu, bardzo dobrze spełnia wymagania służb bezpieczeństwa publicznego” – powiedział Tore Berg, Starszy Inżynier DNK.
Decyzję o modernizacji terminali radiowych została podjęta po dogłębnych analizach obecnego systemu łączności radiowej w norweskiej straży pożarnej, policji i agencji ochrony zdrowia, które wykazały, że obecne systemy radiowe nie spełniają już wymogów operacyjnych komunikacji w zakresie funkcjonalności i niezawodności.
„Cieszymy się że dla floty helikopterów, używanych przez różne służby będzie dostępna łączność TETRA z pełną funkcjonalnością” – powiedział dyrektora DNK, Tor Helge Lynstol.
W Polsce, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR) od niedawna dysponuje supernowoczesną flotą 23 śmigłowców Eurocopter (EC135) dostarczonych przez firmę EADS po wygranym przetargu w 2007 roku. Eurocoptery całkowicie zastąpiły przestarzałe śmigłowce Mi-2 (ostatni lot Mi-2 wykonał 27 kwietnia b.r.), co stanowi poważny krok naprzód w modernizacji ogólnokrajowych lotniczych służb ewakuacji medycznej. Jako ciekawostkę warto dodać, iż do łączności w ramach LPR wykorzystywana jest analogowa łączność w paśmie VHF, w kanale 169,0 MHz.
Być może w niedalekiej przyszłości również polskie lotnicze służby bezpieczeństwa i ratownictwa będą korzystać z cyfrowej łączności TETRA.





                                    