Lotnisko Oslo Gardermoen wdrożyło zaawansowany system dyspozytorski ZETRON Acom (Advanced Communications System). Jest to informatyczne narzędzie posiadające ekran dotykowy, które pozwala zaledwie trzem operatorom na kontrolowanie łączności radiowej i telefonicznej ponad 13 tysięcy pracowników i stu firm działających na terenie lotniska.
Lotnisko Oslo Gardermoen było dwukrotnie nagrodzone za wydajność i czterokrotnie za punktualność. Norweski port lotniczy dba o swoją reputację dzięki nowemu ośrodkowi dowodzenia, najbardziej zaawansowanemu w całej Europie.
W sercu nowego ośrodka dowodzenia znajduje się nowy system komunikacyjny Acom firmy Zetron. Jest to informatyczne narzędzie posiadające ekran dotykowy, które pozwala zaledwie trzem operatorom na kontrolowanie łączności radiowej i telefonicznej ponad 13 tysięcy pracowników i stu firm działających na terenie lotniska.
Lotniskowe narzędzie Acom kontroluje w sumie 27 kanałów, zarówno w sieci TETRA jak i w konwencjonalnych systemach z pasm VHF i UHF, a także 60 linii telefonicznych PABX. Sterowanie wszystkimi połączeniami jest skupione na zaledwie jednym ekranie dzięki czemu koordynacja działań wszelkiego rodzaju służb lotniskowych staje się o wiele prostsza.
Podobny system firmy Zetron funkcjonuje już na lotniskach w Genewie i Londynie (Heathrow), a także w ośrodkach dowodzenia linii lotniczych i dyspozytorniach służb ratowniczych na całym świecie.
System Acom jest niezawodny i elastyczny. Jeśli wymagania lotniska wzrosną, jego rozbudowa nie będzie wymagała dużych nakładów finansowych. Port lotniczy Gardermoen jest międzynarodowym norweskim hubem. Aktualnie prowadzone są prace mające na celu zwiększenie jego pojemności, aby mógł on obsłużyć 28 milionów pasażerów rocznie (obecnie 21 milionów).
Partnerem firmy Zetron przy pracach na lotnisku Gardermoen było lokalne przedsiębiorstwo TC Connect. Ta norweska firma pomogła skonfigurować system Acom w taki sposób, aby mógł on obsługiwać sprzęt radiowy Motoroli. Współpracowała ona jednocześnie z dyspozytorami portu lotniczego, którzy pomagali przy projektowaniu wyglądu ekranów sterowniczych.
Alf-Einar Larsen, odpowiedzialny za projekt, oświadczył: „Graficzny interfejs jest jedną z zalet systemu Zetron. Każdy pracownik może się zalogować i zdefiniować sposób wyświetlania, który mu najbardziej odpowiada. Dzięki współpracy firm Zetron i TC Connect udało się stworzyć wydajne narzędzie zapewniające jak najwyższą jakość usług liniom lotniczym i pasażerom”.
Alan Pinnegar, dyrektor generalny i wiceprezes firmy Zetron na rynku europejskim i bliskowschodnim, oświadczył: „Niezawodność jest podstawowym kryterium w tym sektorze i Acom ją zapewnia. Ekipa z Oslo jest dumna ze swojej reputacji. Bardzo się cieszymy, że możemy brać udział w poprawie warunków funkcjonowania jednego z najważniejszych norweskich lotnisk”.
Źródło: www.zetron.com