Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider
Strona główna Aktualności Najnowsze Wszyscy na pokład z siecią radiową RATP

Wszyscy na pokład z siecią radiową RATP

(KeyTouch.info) Przy dużej ilości stałych mieszkańców i corocznym napływie turystów, Paryż i okolice muszą mieć do dyspozycji sprawne i wydajne przedsiębiorstwo transportowe. Takim przedsiębiorstwem jest RATP. W 2010 roku zrealizowało ono ponad 3 miliardy przewozów pasażerskich metrem, autobusami, tramwajami i szybką koleją miejską.

RATP-Cassidian-TETRA-network-for-Paris-transport-small.JPG

Obsługą techniczną 1000 pociągów, 300 stacji i 4500 autobusów zajmuje się cała armia inżynierów i konserwatorów zatrudnionych przez RATP. Do tego dochodzi liczący sobie ponad 1000 pracowników wewnętrzny serwis ochrony, a także maszyniści, kierowcy, kontrolerzy biletów i personel na stacjach. Wszyscy ci ludzie potrzebują ciągłej i niezawodnej łączności aby móc prawidłowo wykonywać swoje zadania.

Pracownicy RATP korzystają z w pełni zintegrowanej sieci TETRA wdrożonej przez firmę Cassidian. Grupy rozmowne dostępne w tej sieci pozwalają na bezproblemową łączność na całym pokrytym obszarze, zarówno w trakcie wykonywania rutynowych czynności jak i w sytuacjach kryzysowych. Powoli oddala się epoka, w której RATP musiało zmagać się z siedmioma lub ośmioma analogowymi, odseparowanymi od siebie systemami, w których na przykład pracownicy w autobusach nie mogli komunikować się z pracownikami w metrze.

Na dzień dzisiejszy z sieci TETRA korzysta 9000 użytkowników, a liczba ta wzrośnie do 15000 kiedy do sieci dołączą autobusy.

Zaawansowane funkcje w sieci TETRA

Stéphane Chouet, dyrektor ds. rozwoju systemu łączności w RATP, oświadczył: „Pojawienie się systemu TETRA było dla nas idealną okazją do zmodernizowania i rozbudowania wewnętrznych usług radiowych przedsiębiorstwa. Mogliśmy na przykład przekazać przenośne radiotelefony maszynistom przebywającym poza kabinami swoich pociągów. Jesteśmy ponadto lepiej przygotowani do przyszłych zmian organizacyjnych w RATP mających na celu zwiększenie wydajności”.

RATP zamierza udostępnić swoją sieć na zasadach komercyjnych innym podmiotom zainteresowanym wykorzystaniem niezawodnej łączności – jest to doskonały przykład współużytkowania sieci TETRA przez wiele różnych organizacji.

Zmiany te nie tylko usprawnią codzienną, rutynową pracę. „Nasza sieć radiowa stanowi także cenny kapitał w sytuacji poważnej katastrofy. Jej bezpieczna i federacyjna charakterystyka pozwala na koordynację działań w czasie rzeczywistym, zarówno pod ziemią jak i na powierzchni”.

Poza standardowymi funkcjami sieci TETRA (połączenia grupowe, wysyłanie statusów, komunikacja tekstowa i wywołania alarmowe) pracownicy ochrony używają także funkcji Dynamicznego Przydziału Numeru Grupy (DGNA) oraz funkcji tworzenia tymczasowych grup rozmownych kiedy sytuacja tego wymaga.

Przedsiębiorstwo transportowe RATP nie zamierza jedynie samemu korzystać ze swojej sieci. Niedawno ogłosiło dobrą wiadomość – sieć TETRA przez nie zarządzana będzie udostępniona komercyjnie także innym podmiotom. Szacuje się, że spowoduje to przypływ od 2000 do 5000 nowych użytkowników.

Powyższa decyzja możliwa jest dzięki kolejnej dużej zalecie tego systemu: różne podmioty mogą korzystać z jednej i tej samej sieci a jednocześnie nikt z sieci lub spoza nie ma możliwości podsłuchiwania łączności pozostałych użytkowników. A co w przypadku zmiany struktury lub użytkowników danego podmiotu? Żeby zapewnić prywatność musi istnieć możliwość dokonywania zmian bez dostępu do danych innych podmiotów korzystających z sieci.

W systemach TETRA oferowanych przez firmę Cassidian jest to możliwe, ponieważ w pełni korzystają one z VPN-ów. Tym sposobem podmioty mogą używać sieci bez wzajemnego naruszania prywatności ani bezpieczeństwa swoich transmisji.

Ekspertyza komunikacji

Uruchomienie sieci wiązało się z rozwiązaniem kilku problemów. Jednym z ważniejszych było pokrycie odpowiednim zasięgiem radiowym obiektów podziemnych. Ponadto trzeba było poprowadzić przewody obok tych należących do pozostałych sieci radiowych, odpowiednio opracować budżet energetyczny i dalszego planowania a także umożliwić operacje handoveru w tunelach. Wszystkie te kwestie udało się rozwiązać i dzięki wykonanym pracom zarówno nasza sieć TETRA jak i sieć policji w standardzie TETRAPOL są w pełni operacyjne.

ratp-transport-in-Paris-med.jpg

Kolejnym wyzwaniem było zdefiniowanie rzeczywistych potrzeb użytkowników i przełożenie tych potrzeb na funkcje dostępne w radiotelefonach oraz na modele komunikacyjne. Skupiano się przy tym jedynie na cechach niezbędnych, a nie na tych, które tylko „miło byłoby mieć”. Ostatnie wyzwanie dotyczyło przytrzymania przy życiu istniejących systemów analogowych, ponieważ niektóre ekipy konserwacji taboru musiały mieć możliwość dalszego z nich korzystania w pewnych sytuacjach.

„Poprzez kontakt z tymi wyzwaniami i odpowiadaniu na nie, przedsiębiorstwo RATP rozwinęło umiejętność lepszego rozumienia pracy wykonywanej przez swoich własnych pracowników i przy okazji lepiej poznało skomplikowane środowisko komunikacji w transporcie miejskim”, dodaje Stéphane Chouet.

Od roku 2004, kiedy to zainstalowano pierwsze 450 stacji bazowych, RATP zdobyło doświadczenie w opracowywaniu, budowaniu i zarządzaniu swoim własnym systemem radiokomunikacyjnym. RATP brało także udział w instalacji urządzeń należących do innych użytkowników, do których zaliczyć można trzech narodowych operatorów sieci komórkowych GSM oraz policję i jej system TETRAPOL, który korzysta z tego samego kabla promieniującego co sieć TETRA należąca do RATP.

Wraz z rozbudową sieci pojawiają się kolejne wyzwania. „Musimy jeszcze przenieść dodatkowych użytkowników pracujących w naszym przedsiębiorstwie do sieci TETRA, a także dokonać integracji usług głosowych i transmisji danych w taki sposób, aby możliwe było przesyłanie za pośrednictwem sieci informacji o ruchu”.

„Ostatnią ważną kwestią jest otwarcie dostępu do naszej infrastruktury użytkownikom spoza naszego przedsiębiorstwa. W tym celu opracowaliśmy koncepcję o nazwie Tétracité, która pozwoli naszym zewnętrznym klientom korzystać z wysokiej jakości usług komunikacyjnych bez konieczności inwestowania z ich strony we własną infrastrukturę łączności”.

Dla RATP otwarcie własnej sieci radiowej na świat zewnętrzny pozwoli na szybsze zwrócenie kosztów inwestycji i zapewni długotrwałe przychody, które z kolei pozwolą na długoterminowy, zrównoważony rozwój tej obecnie strategicznej sieci regionalnej.

Źródło: PDF – KeyTouch 2/2011

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

5 powodów, dla których warto wybrać technologię TETRA

Hytera Mobilfunk cytuje 5 powodów dla których warto wybrać niezawodną łączność radiową w standardzie TETRA: Bezpieczna komunikacja radiowa, Wysoki poziom interoperacyjności, Maksymalna skalowalność, Efektywne wykorzystanie kanałów, Bezprzewodowe połączenie sieciowe.

Energa OZE wprowadza do użytku system TETRA

Nowoczesny system cyfrowej łączności TETRA będzie wdrożony w kolejnej spółce Grupy Energa w celu zapewnienia niezawodnej łączności.

Policja zamraża projekt „TETRA 13 miast”. Rozpatrywane są różne scenariusze

Komenda Główna Policji zdecydowała po wyroku sądu o przerwaniu wdrażania systemu łączności TETRA w 13 aglomeracjach w Polsce.

Page Commmunication będzie serwisować stołeczną TETRĘ Policji

Firma Page Commmunication została wybrana na realizację usług serwisu pogwarancyjnego infrastruktury systemu trankingowego TETRA TetraNode firmy Rohill dla Komendy Stołecznej Policji
Pytania? Zadzwoń