Najlepsze źródło informacji w Polsce o branży TETRA !

Slider
Strona główna Aktualności Najnowsze Podsumowanie testów pilotażowej sieci TETRA w Wisconsin

Podsumowanie testów pilotażowej sieci TETRA w Wisconsin

Około roku temu w amerykańskim stanie Wisconsin uruchomiono demonstracyjną sieć TETRA. Ten artykuł podsumowuje pokrótce, z jakich elementów składała się ta sieć, jakie testy przeprowadziła firma Nielson Communications Inc. (NCI) i co z nich wywnioskowano.

Podstawowe informacje

Celem tego pilotażu było potwierdzenie, że technologia TETRA zapewnia wszystko, czego się po niej spodziewano. Sieć uruchomiono w trzech różnych lokalizacjach w stanie Wisconsin. Były to jedne z wielu stref, w jakich firma NCI świadczy usługi trunkingu analogowego. W sieci TETRA wykorzystano tę samą infrastrukturę antenową, co w systemie analogowym, co pozwoliło porównać wydajność obydwu rozwiązań.

Analogowy system użyty dla porównania składał się ze 100-watowych stacji bazowych, 30-watowych radiotelefonów przewoźnych i 4-watowych radiotelefonów ręcznych. W systemie TETRA z kolei pracowały 30-watowe stacje bazowe, 10-watowe radiotelefony przewoźne oraz ręczne o mocy nadawczej 1,8 W. Terminale dostarczyła firma Sepura, natomiast stacje bazowe – Hytera Communications (wcześniej Rohde & Schwarz).

Obalanie mitów

Na papierze specyfikacja TETRY wypada dosyć blado w porównaniu z systemami analogowymi, cechującymi się dużą mocą i wysoką czułością, jednak podczas pilotażu firma NCI przetestowała większość funkcji systemu TETRA i zdemaskowała kilka mitów z nim związanych.

  1. TETRA wymaga większej liczby stacji bazowych, aby zapewnić podobne pokrycie sygnałem, co system analogowy. Liczne prezentacje sugerowały, że TETRA potrzebuje dwukrotnie więcej stacji bazowych niż inne technologie. Jest to fałszywe twierdzenie.
  2. Wyposażenie TETRA kosztuje więcej od tego dla systemów analogowych. Okazuje się, że koszt sprzętu dla TETRY jest dużo niższy od Project 25 (P25) i jedynie nieco wyższy, niż wyposażenia dla DMR. Za to TETRA wyraźnie przebija inne technologie pod względem możliwości.
  3. Radiotelefony przewoźne i ręczne TETRA nie sprawują się tak dobrze, jak te pracujące w innych systemach. Podczas testów NCI stwierdziła, że różnica jest niewielka, dzięki odbiorowi zbiorczemu (diversity) wykorzystywanemu w technologii TETRA.
  4. TETRA zakłóca inne systemy. To był jeden z pierwszych testów, jakie przeprowadziła NCI, gdyż stacje TETRA były umiejscowione na zatłoczonych masztach radiowych. NCI zmierzyła nastawiła odbiornik analogowy na kanał sąsiadujący z tym, na którym pracowała TETRA i zmierzyła jego czułość w dwóch sytuacjach: podczas nieaktywności nadajnika TETRA oraz podczas jego pracy. Okazało się, że nie wystąpiło żadne pogorszenie czułości odbiornika analogowego.
  5. TETRA jest nową, nieprzetestowaną technologią. To największy spośród wszystkich mitów. TETRA istnieje od wielu lat. Jest dojrzałą, ciągle ulepszaną technologią. Wykorzystuje się ją m.in. w służbach bezpieczeństwa publicznego i armiach całego świata.

Przetestowane funkcje

  • Tryb pracy bezpośredniej (DMO), w którym radiotelefony łączą się ze sobą bezpośrednio, bez pośrednictwa przemienników i stacji bazowych.
  • Tryb pracy trunkingowej (TMO).
  • Tryb bramki (gateway), w którym jeden z radiotelefonów pracuje w charakterze przemiennika, pozwalając innemu, znajdującemu się poza zasięgiem sieci, nawiązać połączenie.
  • Tryb przemiennika.
  • Praca w pełnym dupleksie lub półdupleksie.
  • Połączenia z siecią telefoniczną w pełnym dupleksie.
  • Wywołania alarmowe.
  • Krótkie wiadomości (SDS), przesyłane w kanale kontrolnym bez zajmowania kanału rozmównego.
  • Śledzenie pojazdów.
  • Programowe konsole dyspozytorskie.
  • Dane pakietowe.
  • Transmisja z wykorzystaniem komutacji łączy (CSD).
  • Praca w warunkach dużego hałasu.
  • Przesyłanie danych telemetrycznych.
  • Dynamiczne przydzielanie grup.

Testowanie wydajności

Aby przetestować wydajność systemu, firma NCI w różnych lokalizacjach rejestrowała dane o poziomie i jakości odbieranego sygnału, wyświetlane przez radiotelefony. Dane te posłużyły do skalibrowania modelu programowego. Gdy operator znajdujący się w terenie nawiązywał połączenie z jednostką analogową lub TETRA, rejestrowano jakość połączenia głosowego w każdej z lokalizacji. NCI porównała obydwa systemy i stwierdziła, że radiotelefony TETRA o niższej mocy spisywały się tak samo dobrze, jak analogowe pracujące z wyższą mocą. Wprawdzie pokrycie sygnałem analogowym było nieco lepsze, niż pokrycie sygnałem TETRA, lecz i tak większość użytkowników nie zaakceptowałaby jakości dźwięku na granicy zasięgu systemu analogowego.

Źródło: mccmag.com

[]
1 Step 1
Dziękujemy za odwiedziny. Zapisz się na nasz Newsletter aby nie przegapić nowości:
Bardzo się cieszymy, bo robimy to właśnie dla Ciebie. Możemy powiadamiać Cię o nowościach na blogu. Żadnego spamu ani lania wody. Tylko najciekawsze artykuły z danego tygodnia.
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
- Sponsorowane -

AKTUALNOŚCI

Nowe urządzenie pokładowe Teltronic RTP-800 TETRA/LTE dla transportu publicznego

Hiszpańska firma Teltronic, jako światowy lider profesjonalnych rozwiązań komunikacji radiowej w transporcie, przedstawiła urządzenie pokładowe nowej generacji RTP-800, które integruje krytyczne usługi łączności głosowej (TETRA) i usługi transmisji danych szerokopasmowych (LTE/Wi-Fi) w jednym urządzeniu.

Airbus modernizuje sieć miejskiego operatora sieci komunalnej w Monachium do TETRA IP

Airbus zmodernizował system łączności radiowej TETRA miejskiego operatora komunalnego do nowoczesnej technologii serwera Airbus TETRA Taira

Andrzej Piotrowski poza PGE Systemy. Czy to oznacza koniec sieci LTE450 dla energetyki?

Andrzej Piotrowski rozstał się z PGE Systemy. Czy to oznacza koniec projektu prywatnej szerokopasmowej sieci LTE450 dla energetyki w Polsce?

Enspirion uruchomił na Bałtyku stację bazową sieci TETRA

Enspirion, spółka-córka Energi powiększa zasięg działania sieci radiowej TETRA o domenę morską – dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i niezawodność cyfrowej łączności na południowym Bałtyku.
Pytania? Zadzwoń