Airbus: Ożywienie na rynku łączności krytycznej w Polsce |
środa, 07 listopada 2018 13:00 | |||
Airbus, choć znany jest przede wszystkim z olbrzymich osiągnięć w lotnictwie, to również jest światowym liderem w zakresie bezpiecznych rozwiązań w dziedzinie łączności. W samej Polsce firma zatrudnia prawie 1 000 osób w sektorze lotniczym i śmigłowcowym. W związku z tym, iż Polska obecnie modernizuje swoje sieci radiokomunikacyjne zarówno dla służb bezpieczeństwa publicznego, lotnisk jak i przemysłu, nasuwa się jedno pytanie: jak bezpieczny i niezawodny musi być system łączności, aby spełniał oczekiwania użytkowników? Wydawca TETRA Forum Polska Mariusz Waruszewski, kieruje to pytanie do Sebastiana Magadzio, Prezesa Airbus na Polskę.
Wersja PDF: Airbus-Ozywienie-na-rynku-lacznosci-krytycznej-w-Polsce.pdf
Mariusz Waruszewski: Panie Prezesie, chociaż większość osób w Polsce firmę Airbus kojarzy z samolotami i śmigłowcami, to wiemy, że firma oferuje również super nowoczesne rozwiązania w zakresie bezpiecznej łączności dla służb bezpieczeństwa oraz przedsiębiorstw na całym świecie. Czy firma zaprezentuje jakieś specjalne niespodzianki podczas tegorocznej wystawy RadioEXPO w Warszawie? Jaka jest Państwa strategia na Polskę?
MW: Jak postrzega Pan rynek łączności krytycznej w Polsce?
MW: Czy chce Pan przez to powiedzieć, że Polska wyprzedza inne kraje Europy wschodniej w zakresie inwestycji w łączność radiową? SM: Niestety nie mogę tu dać twierdzącej odpowiedzi. Wiele krajów już bowiem w latach 90-tych całkowicie odeszło od analogowych sieci łączności publicznej i przestawiły się na technologię cyfrową. Tak na przykład postąpiły m.in. Czechy, Słowacja, Węgry czy Estonia. Wszystkie wymienione kraje już od lat wykorzystują technologię Airbus, a obecnie przeprowadzają modernizację swoich systemów, dostosowując je do technologii nowej generacji. Służby podległe Ministerstwom Spraw Wewnętrznych w Rumunii i Bułgarii są również użytkownikami systemów łączności radiowej firmy Airbus, co pozwala im właściwie reagować na wyzwania współczesnego świata, takie jak bezpieczeństwo granic, migracja, przestępstwa międzynarodowe oraz zagrożenia terrorystyczne. MW: No tak, ale Airbus to nie tylko dostawca rozwiązań w dziedzinie łączności w Europie Wschodniej. To przecież europejski lider i jeden z czołowych graczy na świecie, jeżeli chodzi o rynek łączności radiowej. Jakie są światowe trendy w tym obszarze ?
MW: W jaki sposób Airbus integruje technologię szerokopasmową z istniejącą infrastrukturą TETRA? SM: Jedną z rzeczy jakie stworzył Airbus jest w pełni skalowalna koncepcja nazwana przez nas “Inteligencja Współdzielona”. Przyjęliśmy bowiem podstawowe założenie, że przejście do profesjonalnej łączności nowej generacji stanowi swego rodzaju ewolucję. Najważniejszym aspektem łączności krytycznej jest zachowanie ciągłości działania oraz doskonała operacyjność niezależnie od zaistniałych warunków – zarówno podczas pożaru, ataku terrorystycznego, powodzi czy też wypadku na drodze. Dlatego też Airbus połączył to co najlepsze z systemu TETRA ze światem LTE. Sieć przyszłości będzie gromadzić i przetwarzać każdą informację, aby następnie przesłać najważniejsze z nich do jednostek pierwszej pomocy, pracowników centrów dowodzenia oraz decydentów. Przykładowo, nasze nowe urządzenie Tactilon Dabat, smartfon i radiotelefon TETRA w jednym, jest świadectwem naszego „przymierza” z technologią LTE. Jest to pierwsze hybrydowe urządzenie TETRA-LTE na świecie, dzięki któremu użytkownicy mogą porozumiewać się jednocześnie w sieci TETRA, jak i w sieci szerokopasmowej. Dodatkowo platforma Tactilon Dabat stworzona dla innowacyjnych aplikacji ułatwia codzienną pracę użytkownikom w policji, służbie zdrowia, straży pożarnej, na lotnisku, w służbach użyteczności publicznej, przedsiębiorstwach energetycznych itd. Program Airbus dedykowany do rozwoju aplikacji -“SmarTWISP” – zapewnia dostosowanie nowego ekosystemu aplikacji dla świata biznesu oraz zdarzeń krytycznych.
MW: W takim razie czy to oznacza, że Tactilon Dabat wkrótce zastąpi radiotelefony TETRA? SM: W mojej ocenie nie nastąpi to aż tak szybko, ale z pewnością stanowić będzie uzupełnienie do istniejącego portfolio radiotelefonów doręcznych. Niezawodne i łatwe w użyciu radiotelefony TETRA, używane przede wszystkim do połączeń głosowych oraz funkcji push-to-talk, będą współistnieć z urządzeniami inteligentnymi. Pierwsze pilotażowe projekty przeprowadzone na Tactilon Dabat dowodzą, że nowy Dabat jest w stanie przejąć wiele funkcji wcześniejszych radiotelefonów, jednocześnie proponując wiele dodatkowych funkcjonalności. Zatem, im więcej aplikacji będzie stworzonych dla Dabat, tym szybciej można będzie zastąpić dotychczasowe radiotelefony. Niektórzy z użytkowników już mieli okazję przekonać się o tym, że użycie mniejszej ilości urządzeń umożliwia im dysponowanie większymi zasobami. Zatem nie ma praktycznie limitu w zakresie wykorzystania tego urządzenia dla różnych sektorów poczynając od logistyki, służba zdrowia, energetyki czy służb bezpieczeństwa publicznego.
MW: W ostatnich latach, polski sektor energetyczny, w tym operatorzy systemu dystrybucyjnego wykazali wiele inicjatyw mających na celu pozyskanie technologii TETRA. W jaki sposób może Pan wytłumaczyć to zapotrzebowanie? SM: W istocie, dystrybutorzy energii elektrycznej chętnie sięgali po technologię TETRA, aby unowocześnić swoje przedsiębiorstwa oraz podnieść skuteczność ich działania. Myślę, że są oni na dobrej drodze. Dobrym przykładem może tu być firma KEPCO w Korei Południowej, która dzięki wykorzystaniu systemu TETRA Airbus bardzo rozwinęła swoją działalność unikając większych awarii. Co ciekawe, społeczność przemysłu energetycznego skupiła się ostatnio na dyskusji na temat innych rozwiązań w zakresie łączności, np. o sieciach LTE. Tym nie mniej wykorzystując nasze doświadczenie oraz przeświadczenie o możliwościach sieci hybrydowych, możemy powiedzieć, że połączenie TETRA-LTE jest rozwiązaniem najbardziej godnym zainteresowania. Jest oczywiste, że operatorzy sieci dystrybucyjnych w sektorze energetycznym potrzebują sieci wąskopasmowych bazujących na systemie TETRA do bezpiecznej łączności głosowej oraz transmisji danych dla systemu SCADA do zdalnego nadzoru i sterowania siecią energetyczną. Jednocześnie sieć LTE może zapewnić szybką transmisję dużych ilości kompleksowych danych ze zdalnych stanowisk do centrum dyspozytorskiego. A wszystko to umożliwia właśnie sieć hybrydowa.
Źródło i Fot: securelandcommunications.com
Dane kontaktowe: AIRBUS DEFENCE AND SPACE
Czytaj także: Tactilon Dabat nagrodzony podczas CCW 2018 w Berlinie Zaawansowane rozwiązania łączności od firmy Airbus podczas CCW 2018 w Berlinie Airbus pionierem innowacyjnego ekosystemu dla służb podczas Mobile World Congress 2018 Najnowsza technologia komunikacyjna firmy Airbus wspierała 54 Monachijską Konferencję Bezpieczeństwa Airbus ogłasza konkurs dla twórców aplikacji „Critical App Challenge” ![]()
|