10 lat TETRY w Polsce ! Drukuj
czwartek, 23 września 2010 22:06

 

 

Ktoś kto po raz pierwszy styka się ze standardem TETRA, mógłby pomyśleć, że jest to nowa, egzotyczna technologia, wyłącznie obiekt pożądania, a nie dojrzały, rozwinięty standard łączności radiowej obecny w polskim eterze już od 10 lat !


Pierwszy polski kontrakt na wdrożenie TETRY został podpisany już w 1999 roku i dotyczył budowy nowoczesnego systemu łączności dla Stołecznej Policji. W roku 2000 zaczęto implementować poszczególne elementy systemu włącznie z modułem radiokomunikacyjnym. Od tego pionierskiego wdrożenia zaczęły się instalacje TETRY w wielu rejonach naszego kraju.

 

stoleczny_system_wspomagania_dowodzenia SWD TETRA

 

TETRA od dekady w Policji.

Wśród Policji, z największego systemu korzysta wspomniana Komenda Stołeczna Policji (KSP), gdzie TETRA jest integralną częścią Systemu Wspomagania Dowodzenia(SWD - patrz zdjęcie powyżej) umożliwiając indywidualną oraz grupową komunikację głosową, lokalizacje pojazdów w oparciu o moduły GPS oraz dostęp do baz danych (PESEL, CEPiK, KSIP, i inne). KSP dysponuje siecią złożoną z pięciu stacji BTS, obejmującą swym zasięgiem stolicę oraz przyległe powiaty. Warszawska Straż Miejska oraz Komenda Główna Straży Granicznej również  są współużytkownikami tej sieci.

 

Podobne do stołecznego systemy SWD działają w Komendach Wojewódzkich Policji w Krakowie, Łodzi i Szczecinie od 2001. Zaś na początku 2003 roku uruchomiono kolejny system  zlokalizowany w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, gdzie TETRA stanowi core element całej instalacji SWD. Co więcej system ten nie służy wyłącznie do celów szkoleniowych, ale jest również wykorzystywany do codziennej pracy przez tamtejszą policję.

 

TETRA dla ZKM i logistyki.

Pierwszym w Polsce cywilnym systemem TETRA może pochwalić się Gdański Zakład Komunikacji Miejskiej, w którym cyfrową łączność zaimplementowano już w 2001. Pierwotnie system składał się z jednej stacji bazowej. Później instalacje rozbudowano i dołożono kolejną stację  BTS powiększając w ten sposób pojemność i zasięg swojej sieci. W roku 2004 stała się możliwa lokalizacja pojazdów ZKM w czasie rzeczywistym dzięki zintegrowaniu GPS z TETRĄ.


Kolejne wdrożenie TETRA w transporcie odbyło się we Wrocławiu w 2003 roku. Tamtejszy system usprawnia codzienne funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Z wrocławskiego cyfrowego trankingu korzysta też Straż Miejska, PSP, Ratownictwo Medyczne oraz władze miasta. Kolejny system TETRA dla branży transportowej jest eksploatowany w dwukilometrowym tunelu krakowskiego szybkiego tramwaju.  Cały tunel został pokryty siecią kabli promieniujących.

 

Zalety systemów TETRA doceniła także polska żegluga. W 2007 roku uruchomiono dwa niezależne systemy TETRA na terenach terminali kontenerowych  DCT  w Gdańsku (będą częścią Zarządu Portu Morskiego) oraz GCT (Gdynia Container Terminal ) w Gdyni. Trzy lata później BCT, Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni, również wdrożył i uruchomił system TETRA, który zastąpił używaną dotąd technologię analogową.

Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce w roku 2008 również wybrało niezawodną TETRĘ, gdzie system ten stanowi integralną część trenażera gier sztabowych. “Oprócz stacji bazowej, w systemie znajdują się elementy współpracujące – terminale przenośne i przewoźne (samochodowe) oraz stanowisko dyspozytorskie wyposażone w aplikację zarządzającą łącznością i aplikację wizualizacją.” *

 

TETRA na lotnisku.

Poza służbami, transportem miejskim i logistyką również lotnictwo, zarówno cywilne jak i wojskowe, wiąże przyszłość ze standardem TETRA. Dowodem tego  jest rok 2007, który obfitował we wdrożenia na wojskowych lotniskach w miejscowościach Łask, Powidz oraz Krzesiny. Lotnictwo cywilne również nie pozostaje w tyle. W roku 2008 Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach zakupił system tetrowy  i wykorzystuje go do codziennego koordynowania prac na płycie lotniska. Również Port Lotniczy Szczecin-Goleniów dysponuje swoim własnym systemem, natomiast lotnisko Wrocław Starachowice korzysta z TETRY w ramach instalacji MPK Wrocław. W mieście tym funkcjonuje jeszcze jeden cywilny system łączności cyfrowej TETRA, a jego właścicielem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Poza łącznością głosową system używany jest również do monitorowania przepompowni ścieków.

 

Wojsko z TETRĄ.

Tetra_w_wojsku_small

Dowództwo Sił Powietrznych Garnizonu Warszawa ( 7 stacji bazowych TETRA), oddziały specjalne Żandarmerii Wojskowej w Mińsku Mazowieckim, Wrocławiu i Gliwicach oraz Batalion Dowodzenia w Śremie  należą również do grona użytkowników systemów TETRA. Dodatkowo TETRA stała się podstawowym środkiem łączności dla Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku w 2002 roku. Dodając do tego kilka mobilnych systemów zakupionych przez MON okazuje się, że wojsko dysponuje dość pokaźną ilością systemów i wybranie właśnie TETRY jako podstawowego środka łączności z pewnością nie jest przypadkowe.

 

Pierwsza w Polsce TETRA dla energetyki.

Pod koniec 2010 roku dokonano pierwszego przełomowego wdrożenia łączności TETRA w polskim sektorze energetycznym. System działa w Elektrowni Dolna Odra i jest następcą przestarzałego technologicznie analogowego trankingu MPT1327.

 

Warto wspomnieć, że w Polsce łączność TETRA jest obecna również w kręgach akademickich. System, którego uruchomienie ma na celu przeprowadzanie eksperymentów naukowych oraz edukację studentów zaimplementowano na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Elektroniki (WETI) Politechniki Gdańskiej. To właśnie tam na Katedrze Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych naukowcy rozpoczęli pionierskie w Polsce testy wieloszczelinowej transmisji danych pakietowych (Multislot Packet Data).

 

Podsumowanie

Z powyższego zestawienia jasno widać, że choć popularność TETRY w Polsce jest spora, a szeroki wachlarz klientów udowadnia jej wszechstronność i niezawodność to mimo wszystko pod względem wykorzystania i ilości zainstalowanych systemów Polska odbiega zdecydowanie od reszty Europy.  Należy pamiętać, że pionierskie wdrożenia realizowano w latach gdy technologia nie należała do najtańszych. Obecnie, dzięki ciągłemu rozwojowi standardu oraz jego otwartości, ceny infrastruktury i terminali stały się bardzo konkurencyjne w stosunku do dużych systemów analogowych. Pracujące w Polsce systemy TETRA udowadniają interoperacyjność terminali pochodzących od różnych dostawców. Stąd też co raz więcej firm decyduje się na zakup niewielkich, ale w pełni funkcjonalnych systemów kompaktowych, które są oferowane przez co najmniej kilku dostawców.

 

*- Przegląd Morski marzec 2008 strony 13-16 - "Tetra w Marynarce Wojennej RP" - autor kmdr ppor. Dariusz Kloskowski

Poniżej przedstawiona tabela jest próbą zestawienia aktualnie zaimplementowanych systemów w standardzie TETRA w Polsce. Z pewnością lista nie jest pełna, prosimy czytelników o pomoc w uzupełnieniu zestawienia.


Zainstalowane systemy łączności TETRA w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 2011.03.04

Jeśli znalazłeś błąd ? /Zestawienie jest niepełne ? -napisz do Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Read this article in English flaga_brytyjska: 10 years of TETRA in Poland